loading...
گروه آموزشی دانش آموزان
اسلایدشوو

                    

اطلاعیه

آدرس  جدید سایت گروه آموزشی دانش آموزان:


                         WWW.ASTUDENT.ORQ.IR  

*توجه*
گروه آموزشی دانش آموزان هیچ وظیفه ای در برابر موارد تبلیغ شده ندارد
علی مقدم بازدید : 21 جمعه 01 دی 1391 نظرات (0)

جلال‌الدین محمد درششم ربیع‌الاول سال604 هجری درشهربلخ تولد یافت. سبب شهرت او به رومی ومولانای روم، طول اقامتش‌ و وفاتش درشهرقونیه ازبلاد روم بوده است. بنابه نوشته تذکره‌نویسان وی درهنگامی که پدرش بهاءالدین از بلخ هجرت می‌کرد پنجساله بود. اگر تاریخ عزیمت بهاءالدین رااز بلخ  در سال 617 هجری بدانیم، سن جلال‌الدین محمد درآن هنگام قریب سیزده سال بوده است. جلال‌الدین در بین راه در نیشابور به خدمت شیخ عطار رسید و مدت کوتاهی درک محضر آن عارف بزرگ را کرد

برای دیدن ادانه مطلب به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

علی مقدم بازدید : 32 جمعه 01 دی 1391 نظرات (0)

پروین اعتصامی، شاعره نامدارمعاصر معاصر ایران از گویندگان قدر اول زبان فارسی است که با تواناترین گویندگان مرد برابری کرده وب به گواهی اساتید و سخن شناسان معاصر گوی سبقت را از آنان ربوده است.

برای دیدن ادامه مطلب به ادامه مطلب مراجعه نمایید

علی مقدم بازدید : 11 جمعه 01 دی 1391 نظرات (0)

 

زندگینامه حافظ

شمس الدین محمد ملقب به لسان الغیب غزلسرای بزرگ و نامی ایران در قرن 8 میزیست. تاریخ دقیق ولادت حافظ مشخص نیست شاید حدود سال 727 . گویند پدر حافظ بهاالدین بازرگانی اصفهانی بوده كه در كازرون با زنی از آن محل ازدواج كرده و خیلی زود در ایام كودكی

برای دیدن ادامه مطلب به ادامه مطلب مراجعه نمایید

رئوف هاشمی پور بازدید : 228 جمعه 24 آذر 1391 نظرات (0)

"ادبیات انقلاب ایران در داخل و سایر کشورها" بررسی شد


میزگرد «بررسی وضعیت ادبیات ایران در سایر کشورها» و «بررسی ادبیات انقلاب در داخل ایران» در نشست جشنواره شعر فجر، با حضور شاعران فارسی‌زبان کشورهای همسایه و شاعران کشورمان در تالار نور مشهد برگزار شد.



موسی بیدج: تعداد کتاب های ترجمه‌شده از ادبیات فارسی در جهان عرب 10 تا 12 عنوان است


موسی بیدج با اعتقاد بر این‌که در هزار سال اخیر شاعران بزرگی از ایران در شعر و ادبیات عرب تاثیرگذار بوده‌اند، گفت: از صدر اسلام می‌توان اسم‌هایی را بر زبان‌آورد که پایه‌گذاران شعر نوین عرب هستند (نوین به معنای نو در روزگار خودش) که می‌توان به ابونواس، بشار بن حر، مهیار بیلوی و طغرایی اصفهانی به‌عنوان پایه‌گذاران شعر عرب اشاره کرد.


وی گفت: از آن زمان تا امروز رفته‌رفته بعد از این بنیان‌گذاران که به زبان عربی شعر می‌گفتند، شاعران دیگری چون سعدی، مولانا و ناصرخسرو را داشتیم که در جهان عرب زیستند و در کنار آن حافظی است که با وجود این‌که به جهان عرب سفر نکرده، اما شعرهایی گفته که تنها شاعران مقتدر عرب می‌توانسته‌اند آن‌گونه شعر بگویند.

رئوف هاشمی پور بازدید : 83 جمعه 24 آذر 1391 نظرات (0)

رابطه رهبر انقلاب و ادبیات فارسی(3)


غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در گفتاری درباره‌ اهتمام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نسبت به زبان و ادبیات فارسی با عنوان «برای پاسداشت رکن دوم هویت ملی» آورده است:


رابطه رهبر انقلاب و ادبیات فارسی(3)


اما شعرخوانی در حضور رهبر انقلاب منحصر به جلسه‌ ماه رمضان نیست. ایشان جلسه‌ دیگری هم با مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام دارند که هر سال در روز تولد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌شود. کاملاً معلوم است که ایشان برای اصلاح و ارتقای وضع مداحی در ایران سعی می‌کنند الگوها و نمونه‌های شایسته را به جامعه معرفی کنند. این بهتر از آن است که مثل خیلی‌ها بگویند این بد است، آن عیب است، فلان‌چیز انحراف است و ... مجال می‌دهند تا نمونه‌های خوب در حضور ایشان عرضه شود، بعد هم تلویزیون آن را پخش کند تا به‌طور طبیعی تراز و میزان دست شاعران و مداحان بیاید و ذوق و سلیقه‌شان را اصلاح کنند.


رئوف هاشمی پور بازدید : 137 پنجشنبه 23 آذر 1391 نظرات (0)

رابطه رهبر انقلاب و ادبیات فارسی(2)


غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در گفتاری درباره‌ اهتمام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نسبت به زبان و ادبیات فارسی با عنوان «برای پاسداشت رکن دوم هویت ملی» آورده است:


رابطه رهبر انقلاب و ادبیات فارسی(2)

حدود بیست سال پیش که فرهنگستان زبان و ادب فارسی تازه تأسیس شده بود، یک بار اعضای پیوسته‌ی فرهنگستان خدمت ایشان رسیدند. آن موقع آقای دکتر حبیبی رییس فرهنگستان بودند و بنده هم عضو پیوسته بودم. پیرمردهایی مثل مرحوم محیط طباطبایی و آقای احمد آرام نیز جزء فرهنگستان و در جلسه حاضر بودند. آقا آمدند و به آن‌ها احترام فراوانی کردند

علی کریمی بازدید : 83 چهارشنبه 22 آذر 1391 نظرات (0)
غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در گفتاری درباره‌ اهتمام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نسبت به زبان و ادبیات فارسی با عنوان «برای پاسداشت رکن دوم هویت ملی» آورده است:


رابطه رهبر انقلاب و ادبیات فارسی(1)


در این سی و چند سالی که از انقلاب گذشته و بنده توفیق آشنایی با آیت‌الله خامنه‌ای را داشته‌ام، یکی از رشته‌های پیوند ما زبان و ادبیات فارسی بوده است. درباره‌ این وجه از شخصیت ایشان نکاتی را عرض می‌کنم:

اول این‌که احاطه‌ ایشان بر ادب فارسی و توانایی‌های زبانی ایشان یک امر استثنایی است و نتیجه‌ تحصیلات عادی حوزوی نیست. در زمانی که آقای خامنه‌ای جوان بودند و در حوزه‌ علمیه فقه و اصول می‌خواندند، درس و بحثی تحت عنوان زبان فارسی یا ادبیات فارسی یا نویسندگی 

یاحتیشعر به‌ صورت رسمی در حوزه نبود


برای خواندن ادامه ی این مطلب به ادامهی این مطلب مراجعه کنید

علی کریمی بازدید : 28 سه شنبه 21 آذر 1391 نظرات (0)
 آن دو باب اول گلستان و بوستان شاید تنها کاری بوده که یک شاعر و شخصیت نخبه می توانسته در زمانه ی مغول ها بکند. یعنی با حکایت گویی انتقاد کند و از بلاهت و ظلم زمانه حرف بزند. تفکر زمانه ای که سعدی در آن می زیسته این بوده که حاکم با اراده الهی و تأیید آسمانی بر تخت می نشیند.




سعدی


سعدی دو کتاب عمده اش را- یعنی گلستان و بوستان- با حکایت های پادشاهان شروع کرده است. در گلستان فصل اول را به سیرت پادشاهان اختصاص داده و در بوستان هم درباره عدل و تدبیر و رای آنها حرف زده. برای همین بیراه نیست که او را تنها شاعر کلاسیک فارسی خوانده اند که پا در دنیای سیاست گذاشته و به حاکمان می گوید باید چه کنند. حتی برخی او را ماکیاول ایران خوانده اند. هر چند این لقب را گاهی برای طعنه به او به کار می برند. در حالی که سعدی نه فرصت طلب است و نه نیرنگ باز و نه فردی بی اخلاق.

ادبیات کلاسیک فارسی سرشار است

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    شما از چه بخش هایی از سایت ما خوشتان می آید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 57
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 40
  • بازدید سال : 40
  • بازدید کلی : 5,650
  • کدهای اختصاصی

    مترجم سایت

    تماس با ما

    تقویم شمسی

    وبلاگicon