آدرس جدید سایت گروه آموزشی دانش آموزان:
WWW.ASTUDENT.ORQ.IR
می توان گفت فیزیک پزشکی شاخهای کاربردی از فیزیک است که با کاربردهای انرژی برای تشخیص و درمان بیماریها سر و کار دارد، و با الکترونیک پزشکی، مهندسی زیست، و فیزیک بهداشت (کنترل و محافظت از پرتو) رابطه نزدیکی دارد. به عبارت دیگر ، میتوان چنین بیان کرد که فیزیکپزشکی ، ابزاری بسیار قوی و قدرتمند است که میتواند در اختیار پزشکان و مهندسان پزشکی قرار گیرد.
انجمن فیزیک ایران در سال 1310 تشکیل شد. بین سالهای 1310 تا 1320 عده معدودی از فیزیکدانان با راهنمایی استاد دکتر محمود حسابی، جلساتی به عنوان جمعیت فیزیک و شیمی در آزمایشگاه فیزیک دانشکده علوم دانشسرای عالی تشکیل میدادند. فعالیت این عده بسیار محدود و منقطع بود و به تدریج و با گذشت زمان با این که تعداد فیزیکدانان کشور از سال 1320 به بعد روبه افزایش بود، به دست فراموشی سپرده شد.
بین سالهای 1340 و 1350 باهمت عدهای از فیزیکدانان کشور و با تشویق وزارت فرهنگ و آموزش عالی نخستین گامها در راه تشکیل انجمن فیزیک ایران برداشته شد. بر این اساس 12 نفر از فیزیکدانان که اعضای هیأت مؤسس انجمن فیزیکایران را تشکیل میدادند با سرپرستی آقای دکتر آزاد، اساسنامه انجمن را تنظیم کردند و این اساسنامه در تاریخ 24اردیبهشت 1342 با یک مقدمه، 42 ماده، و 9تبصره به تصویب هیأت مؤسس رسید. اعضای هیأت مؤسس عبارت بودند از آقایان: علی اصغر آزاد، اردشیر اردلان، پرویز اسدی، بیوک الستی، ماشاالله پورمنصوری، یوسف ثبوتی، کمالالدین جناب، کامبیز سینا، مصطفی شهرتاش، محمود عرب اوف، محسن علوینژاد و نصرتالله واحدی فربدی. با کوشش این هیأت نخستین «سمینار آموزش فیزیک در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی» با ریاست آقای دکتر محمود حسابی برگزار شد. در پایان این سمینار نخستین مجمع عمومی انجمن فیزیک ایران تشکیل شد و هیأت مدیره انجمن انتخاب شدند (23/2/1351). انجمن در آن زمان 4 کمیته آموزش، نیروی انسانی، مالی و اداری، و پژوهش داشت. هر یک از کمیتهها دارای سه نفر عضو و یک نفر مخبر بود که نفر اخیر گزارش فعالیتهای کمیته خود را به انجام میداده است. با کوشش انجمنفیزیک در اسفند 1352 نخستین کنفرانس علمی و پژوهشی فیزیک در باشگاه بانک سپه در تهران برگزار شد.
در اسفند ماه سال بعد (1353) نیز دومین کنفرانس علمی و پژوهشی فیزیک ایران به مدت 2 روز در دانشگاه ملی (شهید بهشتی) تشکیل شد. در این کنفرانس 23 مقاله تخصصی در زمینههای مختلف فیزیک ارائه شد. انجمن فیزیک در سال 1355 به عضویت «شورای ملی انجمنهای علمی ایران» درآمد.
در دوران انقلاب اسلامی و در سالهای نخستین پس از آن، انجمن فیزیک ایران از فعالیت باز ایستاد. در این دوران برخی ازفیزیکدانان علاقهمند ضرورت ایجاد مرکزی به منظور ارتباط بین اساتید و مراکز تعلیم و تحقیق را در سراسر کشور احساس میکردند و سرانجام با همت ایشان مقدمات تجدید حیات دوباره انجمن فراهم آمد. در نخستین کنفرانس فیزیک ایران پس از انقلاب که در سال 1363 با همت مسؤولان مرکز نشر دانشگاهی در تهران تشکیل شد، کمیتهای با سرپرستی آقای دکتر رضا منصوری مسؤول پیگیری امور انجمن و مجمع عمومی شد. به این ترتیب در کنفرانس فیزیک سال بعد (1364) نخستین مجمع عمومی پس از انقلاب تشکیل شد.
اهداف انجمن فیزیک ایران
الف. ایجاد و تحکیم روابط علمی و تحقیقاتی در زمینه فیزیک بین فیزیکدانان و بین هیأت آموزشی مؤسسات آموزش عالی کشور.
ب. کوشش در جهت اعتلای سطح آموزش فیزیک در کشور.
پ. کوشش در جهت بالا بردن سطح دانش و اطلاعات هیأت آموزشی فیزیک.
ت. آشنا کردن معلمان فیزیک با تازهترین روشهای آموزشی.
ث. همکاری با مقامات مسؤول در تحقیق و ارزشیابی مستمر و تجدیدنظر در برنامهها و کتب درسی و هماهنگ کردن اصطلاحات علمی به منظور بهبود وضع تدریس فیزیک.
ج. برقراری ارتباط با مؤسسات علمی سایر کشورها و مجامع بینالمللی به منظور همکاری و آگاهی از پیشرفتهای حاصل در امر آموزش و پژوهش فیزیک در آن کشورها.
چ. انتشار نشریاتی که حاوی آخرین تحولات و تازههای علمی در رشته فیزیک و نشر اخبار فیزیک در کشور باشد.
ح. آگاه کردن سایر کشورها از پیشرفتهای آموزشی و پژوهشی فیزیک در ایران از طریق چاپ و انتشار جزوهها و رسالهها.
خ. ایجاد ارتباط دایمی میان فیزیکدانان کشور به منظور تبادل نظر در آموزش و پژوهش فیزیک.
د. تشکیل کنفرانسها و سمینارهای علمی و آموزشی (فصلی یا سالیانه).
ذ. تجلیل و قدردانی از محققان و مدرسان ممتاز فیزیک کشور که به پیشرفتهای علمی شایستهای نایل شدهاند و همچنین کسانی که به نحوی خدمات برجستهای در پیشبرد هدفهای انجمن انجام دادهاند.
ر. بزرگداشت دانشمندان مشهور فیزیک جهان.
ز. هرگونه بررسی در مسایلی که به پیشرفت فیزیک در کشور کمک کند و تسلیم نتیجه بررسی به شکل پیشنهاد به مقامات ذیربط.
ژ. ایجاد و تحکیم ارتباط فیزیکدانان با صنایع کشور.
در مطلب قبل خواندید که انحلال پذیری یعنی چه و تعدادی از عوامل موثر بر آن را نیز مطالعه کردید؛ در این مطلب می خواهیم به ادامه عوامل مهم و موثر در انحلال یعنی اثر دما و فشار بر انحلال پذیری مواد جامد، مایع و گاز بپردازیم.
((برای مشاهده ادامه این مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید))
در این مطلب می خواهیم قدم به قدم با تشکیل اتم هایی با اعداد اتمی 1 تا 20 آشنا شویم. خواهید دید که مکان الکترون ها، پروتون ها و نوترون ها در کدام قسمت اتم باید باشد، تعداد آن ها برای هر اتم مشخص چه مقدار باشد و این که چگونه می توانمدل اتمی بوهر را با این فلش به طور تجربی درک کرد.
همان طور که اشاره شد اتم از هسته و الکترون ها تشکیل شده است. جرم اصلی اتم در هسته قرار دارد؛ فضای اطراف هسته معمولا فضای خالی میباشد. هسته از پروتون (که بار مثبت دارد)، و نوترون (که بار خنثی دارد) تشکیل شده است. الکترون نیز بار منفی دارد. این سه ذره عمری طولانی داشته و در تمامی اتمهای معمولی که به صورت طبیعی تشکیل میشوند یافت میشود. به جز این سه ذره، ذرات دیگری نیز در ارتباط با آن ها ممکن است موجود باشد؛ میتوان این ذرات دیگر را با صرف انرژی زیاد نیز تولید کرد ولی معمولا این ذرات زندگی کوتاهی داشته و از بین میروند.
گفتمان رهبر انقلاب اسلامی
مقدمه
«در نظام اسلامی، رأی، خواسته و عواطف مردم، تأثیر اصلی را دارد و نظام اسلامی بدون رای و خواست مردم تحقق نمی یابد.»(1) (آیت الله خامنه ای)
بحث از جایگاه و نقش مردم در تاسیس حکومت و نحوه اداره جامعه، از جمله مباحث مهمی است که ریشه های تاریخی عمیقی در قلمروی سیاست و حکومت در جوامع مختلف دارد. در این میان جریان اندیشه سیاسی غرب با بهره مندی از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری توانسته دیدگاه خود را بر سایر واحدهای سیاسی تحمیل نماید، به گونه ای که اصطلاحات و آموزه های غربی در نظام های سیاسی مختلف به کار گرفته شده است.
سيد مرتضى تقوى ضرورت طرح مساله: در غرب بعد از رنسانس، دين به طوركامل از عرصه زندگى اجتماعى انسان كنار گذاشته شد.
كسانى صلاحيت آن را براى اداره زندگى اجتماعى انكار كردند و كسانى ديگر به گونهاى محترمانهتر دخالت در اداره اجتماع را دون شان دين شمردند.
با حذف دين از ميدان زندگى اجتماعى، مكتبها و ايدئولوژيهاى بشرى ميداندار شدند و براى سامان دادن به زندگى اجتماعى انسانها با هم به رقابت پرداختند.
*برای خواندن ادامه این مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید*
چكیده:
یكى از تئوریهایى كه در مباحث دین پژوهى مطرح گردید تئورى «تجربه دینى» است. نخستینبار «شلایر ماخر» در ابتداى قرن نوزدهم در مقام دفاع از دین مسیحیت این تئورى را مطرح ساخت. او به گمان خویش توانسته بود با طرح این تئورى از اشكالات هیوم در نقض براهین اثبات وجود خدا و نیز نقادیهاى معرفتشناسانه كانت و اشكال تعارض گزارههاى دینى با احكام عقلى و علوم تجربى رهایى یابد. عدهاى نیز با قبول این تئورى آن را بر وحى منطبق نمودهاند. در این نوشتار بر آنیم تا ضمن بررسى اجمالى زمینههاى طرح تئورى تجربه دینى، اثبات نماییم كه این تئورى هیچ گونه ارزش معرفتى نداشته و در نتیجه انطباق آن بر وحى نادرست است.
یكى از مباحث بهنسبت جدید در فلسفه غرب، مساله «تجربه دینى» است. در جهان اسلام نیز برخى از نویسندگان مسلمان با تاثر از این بحث، بر این باورند كه تجربه دینى همان وحى است. یكى از نویسندگان در این باره مىنویسد:
«...پس مقوم شخصیت و نبوت انبیا و تنها سرمایه آنها همان وحى یا به اصطلاح امروز «تجربه دینى» است» . (1)
و چون این انطباق، مستلزم لوازم متعدد غیر قابل قبول در تحلیل وحى، دین و اعتقادات دینى مىباشد (مانند این اعتقاد كه دین و وحى یك امر بشرى است (2)و قرآن، الفاظ و تعبیرات شخص رسول اكرم (ص) است نه این كه از طرف خداى متعال و از طریق ملائكه بر پیامبر اكرم (ص) نازل شده باشد (3))، بدین جهتبر آن شدیم تا این دیدگاه را مورد نقد و بررسى قرار دهیم.
در این نوشتار سعى شده است تا تبیینى از حقیقت تجربه دینى و نیز حقیقت وحى - هر چند به صورت اجمالى - ارائه گردد، و در نهایت اثبات شود كه انطباق «تجربه دینى» بر «وحى» ، غیر قابل پذیرش است.
*برای خواندن ادامه این مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید*
چكیده:
یكى از مباحث بهنسبت جدید در فلسفه غرب، مساله «تجربه دینى» است. در جهان اسلام نیز برخى از نویسندگان مسلمان با تاثر از این بحث، بر این باورند كه تجربه دینى همان وحى است. یكى از نویسندگان در این باره مىنویسد:
«...پس مقوم شخصیت و نبوت انبیا و تنها سرمایه آنها همان وحى یا به اصطلاح امروز «تجربه دینى» است» . (1)
و چون این انطباق، مستلزم لوازم متعدد غیر قابل قبول در تحلیل وحى، دین و اعتقادات دینى مىباشد (مانند این اعتقاد كه دین و وحى یك امر بشرى است (2)و قرآن، الفاظ و تعبیرات شخص رسول اكرم (ص) است نه این كه از طرف خداى متعال و از طریق ملائكه بر پیامبر اكرم (ص) نازل شده باشد (3))، بدین جهتبر آن شدیم تا این دیدگاه را مورد نقد و بررسى قرار دهیم.
در این نوشتار سعى شده است تا تبیینى از حقیقت تجربه دینى و نیز حقیقت وحى - هر چند به صورت اجمالى - ارائه گردد، و در نهایت اثبات شود كه انطباق «تجربه دینى» بر «وحى» ، غیر قابل پذیرش است.
*برای خواندن ادامه این مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید*
فیلم آموزشی ریدینگ درس اول ساخته شایان صفا در هنرستان نمونه دولتی شهید دارا ناحیه 2 بندرعباس
*برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید*
علم فیزیك رفتار و اثر متقابل ماده و نیرو را مطالعه می كند. مفاهیم بنیادی پدیده های طبیعی تحت عنوان قوانین فیزیك مطرح می شوند. این قوانین به وسیله علوم ریاضی فرمول بندی می شوند، به طوری كه قوانین فیزیك و روابط ریاضی مكمل یکدیگر هستند. این علم دارای شاخه های متعددی است که برخی از آنها در انجمن دانش آموزی معرفی می شود. مانند:
فیزیک پلاسما که در آن به طور همزمان از یافتههای چندین مبحث در فیزیک پایه (مکانیک حرکت، الکترومغناطیس و فیزیک اتمی( استفاده میشود و پدیده های وابسته به پلاسمای طبیعی و پلاسمای فضایی و پلاسمای اختر فیزیکی را تحلیل می کند.
فیزیك جدید که بر موضوعاتی مانند مكانیك كوانتومى، فیزیك هسته و ذرات بنیادى و فیزیك پلاسما متمركز است. فیزیكدانان هسته اى انرژى را كه از راه شكافت هسته اى و پیوند هسته اى به وجود مى آید را كنترل مى كنند و آن را براى تولید انرژى هسته اى و سلاح هاى هسته اى به كار مى برند. آنها در بخش پزشكى هسته اى هم كار مى كنند تا روش هاى استفاده از مواد رادیواكتیو را براى تشخیص معالجه بیمارى ها بیابند.
در مبحث آشنایی با شاخه های علم فیزیک به پیوند این علم با علومی مانند زیست شناسى، شیمى، زمین شناسى و اخترشناسى نیز مطرح شده و واژگانی نظیر زیست فیزیك، شیمى فیزیك، زمین فیزیك، اختر فیزیك، بیوفیزیک، متافیزیک، فیزیک هوا فضا، فیزیک انرژیهای بالا، فیزیک اتمی، فیزیک هسته ای، فیزیک بنیادی، فیزیک ماده چگال و ... تبیین می شوند که در واقع هریک به گونه ای در بهبود زندگی بشر در آینده موثر است. بنابراین میتوان گفت که علم فیزیک به نوعی با زندگی و حیات انسان عجین و آمیخته شده است.
بیمهرگان گروه بزرگی از جانوران را تشکیل میدهند که در همه جای کره زمین پراکنده هستند و شامل شاخهها و ردههای زیادی هستند.
*بیمهرگان فراوانترین گروه جانوران روی زمیناند*
*برای مشاهده ادامه این مطلب یه ادامه مطلب مراجعه کنید*
مُهرهداران یکی از بزرگترین زیرشاخههای جانوران طنابدار هستند.
حیواناتی که در این راسته هستند دارای یک رشته (نخاع) هستند که در طول بدنشان به سمت پایین کشیده شدهاست. در مهرهداران این رشته توسط ستون مهرهها محافظت میشود.
هدف این مقاله، بررسی اثر بخشی حالت های عاطفی و هیجانی ، به عنوان مولفه های شخصیت یادگیرنده بررفتار ریاضیاست. امروزه اضطراب ریاضی مورد توجه و علاقه بسیاری از متخصصان روان شناسی آموزش ریاضی و نیز روانشاسان شناختی است تا از این طریق تأثیرهای هیجانی و بر انگیختگی های روانی شاگردان را در کار ریاضی بشناسند و برای کنترل و مهارعلمی آنها راهکارهای عملی بیابند . در این میان اضطراب و فشار روانی و تعامل آنها با یادگیری ریاضیات جایگاه ویژه ای را در امر آموزش و یادگیری ریاضیات مدرسه و حتی دانشگاهی به خود اختصاص داده است ؛ هر چند که در محافل علمی و آموزشی ما کمتر به آن توجه شده است.
مهارتهای ارتباط والدین با فرزندان از آغاز زندگی و طفولیت این فرشتگان پاک که هدیه خداوند به والدین هستند و سفارشات و احادیث در این رابطه که در کتب مختلف دینی به آن اشاره شده (از برنامه به سمت خدا)؛ با فرمت flv؛
تشریحی زیبا از وجه تسمیه روز قیامت به «یوم الدین» و تطبیق آن بر آیات و روایات وارد شده در این زمینه از زبان استاد ابوالفضل رام پور کارشناس علوم دینی . به مدت8:04