loading...
گروه آموزشی دانش آموزان
اسلایدشوو

                    

اطلاعیه

آدرس  جدید سایت گروه آموزشی دانش آموزان:


                         WWW.ASTUDENT.ORQ.IR  

*توجه*
گروه آموزشی دانش آموزان هیچ وظیفه ای در برابر موارد تبلیغ شده ندارد
رئوف هاشمی پور بازدید : 137 پنجشنبه 23 آذر 1391 نظرات (0)

رابطه رهبر انقلاب و ادبیات فارسی(2)


غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در گفتاری درباره‌ اهتمام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نسبت به زبان و ادبیات فارسی با عنوان «برای پاسداشت رکن دوم هویت ملی» آورده است:


رابطه رهبر انقلاب و ادبیات فارسی(2)

حدود بیست سال پیش که فرهنگستان زبان و ادب فارسی تازه تأسیس شده بود، یک بار اعضای پیوسته‌ی فرهنگستان خدمت ایشان رسیدند. آن موقع آقای دکتر حبیبی رییس فرهنگستان بودند و بنده هم عضو پیوسته بودم. پیرمردهایی مثل مرحوم محیط طباطبایی و آقای احمد آرام نیز جزء فرهنگستان و در جلسه حاضر بودند. آقا آمدند و به آن‌ها احترام فراوانی کردند

محمد فکریان بازدید : 9 چهارشنبه 22 آذر 1391 نظرات (0)

الكتریسیته نوعی انرژی است كه از حركت الكترونها تولید می‌شود. الكترونها ذرات بسیار ریزی در اتمها هستند كه حركت آنها انرژی الكتریكی را ایجاد می‌كند. انرژی الكتریكی، امروزه در بسیاری از دستگاههای پیشرفته همچون كامپیوترها، رباتها، ماشین‌حسابها، هواپیماهای تندرو، رادارها، همچنین در بسیاری از دستگاههای الكترونیكی مانند رادیو، تلویزیون و بسیاری از دستگاههایی كه  روزانه ما با آنها سروكار داریم بكار گرفته می‌شود.

برای مشاهده ی ادامه این مطلب به ادامه ی مطلب مراجعه کنید

محمد فکریان بازدید : 20 چهارشنبه 22 آذر 1391 نظرات (0)

هسته‌ها و الكترونها در اتحاد با یكدیگر اتمها را ایجاد می‌كنند و اتمها نیز  دنیا را بوجود می‌آورند. هر انسان در بدن خود میلیاردها سلول دارد، اما با تمامی تفاوتهائی كه انسانها، جانوران، گیاهان، سیاره‌ها و ستاره‌ها با یكدیگر دارند باز هم تمامی آنها فقط از سه ذره زیربنایی‌(الكترون - پروتون و نوترون) ساخته شده‌اند. ستارگان اندازه‌های متفاوتی دارند. برخی از آنها بزرگتر، درخشانتر و برخی دیگر كوچكتر وكم‌نورتر می‌باشند. تمام ستارگان عمدتاً از ئیدروژن كه ساده‌ترین عنصر طبیعت است، تشكیل شده‌اند. عمر جهان هستی پانزده تا بیست میلیارد سال  است.

برای مشاهده ی ادامه این مطلب به ادامه ی مطلب مراجعه کنید

علی کریمی بازدید : 83 چهارشنبه 22 آذر 1391 نظرات (0)
غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در گفتاری درباره‌ اهتمام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نسبت به زبان و ادبیات فارسی با عنوان «برای پاسداشت رکن دوم هویت ملی» آورده است:


رابطه رهبر انقلاب و ادبیات فارسی(1)


در این سی و چند سالی که از انقلاب گذشته و بنده توفیق آشنایی با آیت‌الله خامنه‌ای را داشته‌ام، یکی از رشته‌های پیوند ما زبان و ادبیات فارسی بوده است. درباره‌ این وجه از شخصیت ایشان نکاتی را عرض می‌کنم:

اول این‌که احاطه‌ ایشان بر ادب فارسی و توانایی‌های زبانی ایشان یک امر استثنایی است و نتیجه‌ تحصیلات عادی حوزوی نیست. در زمانی که آقای خامنه‌ای جوان بودند و در حوزه‌ علمیه فقه و اصول می‌خواندند، درس و بحثی تحت عنوان زبان فارسی یا ادبیات فارسی یا نویسندگی 

یاحتیشعر به‌ صورت رسمی در حوزه نبود


برای خواندن ادامه ی این مطلب به ادامهی این مطلب مراجعه کنید

رئوف هاشمی پور بازدید : 111 چهارشنبه 22 آذر 1391 نظرات (0)

جلال الدين محمد بن بهاءالدين محمد بن حسيني خطيبي بکري بلخي معروف به مولوي يا ملاي روم يکي از بزرگترين عارفان ايراني و از بزرگترين شاعران درجه اول ايران بشمار مي رود. خانواده وي از خاندانهاي محترم بلخ بود و گويا نسبش به ابوبکر خليفه ميرسد و پدرش از سوي مادر دخترزاده سلطان علاءالدين محمد خوارزمشاه بود و به همين جهت به بهاءالدين ولد معروف شد.


وي در سال 604 هجري در بلخ ولادت يافت. چون پدرش از بزرگان مشايخ عصر بود و سلطان محمد خوارزمشاه با اين سلسله لطفي نداشت، بهمين علت بهاءالدين در سال 609 هجري با خانواده خد خراسان را ترک کرد. از راه بغداد به مکه رفت و از آنجا در الجزيره ساکن شد و پس از نه سال اقامت در ملاطيه (ملطيه) سلطان علاءالدين کيقباد سلجوقي که عارف مشرب بود او را به پايتخت خود شهر قونيه دعوت کرد و اين خاندان در آنجا مقيم شد. هنگام هجرت از خراسان جلال الدين پنج ساله بود و پدرش در سال 628 هجري در قونيه رحلت کرد.


برای مشاهده ی ادامه این مطلب به ادامه ی مطلب مراجعه کنید

شایان صفا بازدید : 56 چهارشنبه 22 آذر 1391 نظرات (1)

مردم سالاري ديني

گفتمان رهبر انقلاب اسلامی

 

مقدمه

«در نظام اسلامی، رأی، خواسته و عواطف مردم، تأثیر اصلی را دارد و نظام اسلامی بدون رای و خواست مردم تحقق نمی یابد.»(1) (آیت الله خامنه ای)

بحث از جایگاه و نقش مردم در تاسیس حکومت و نحوه اداره جامعه، از جمله مباحث مهمی است که ریشه های تاریخی عمیقی در قلمروی سیاست و حکومت در جوامع مختلف دارد. در این میان جریان اندیشه سیاسی غرب با بهره مندی از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری توانسته دیدگاه خود را بر سایر واحدهای سیاسی تحمیل نماید، به گونه ای که اصطلاحات و آموزه های غربی در نظام های سیاسی مختلف به کار گرفته شده است.

شایان صفا بازدید : 12 چهارشنبه 22 آذر 1391 نظرات (0)

سيد مرتضى تقوى ضرورت طرح مساله: در غرب بعد از رنسانس، دين به طوركامل از عرصه زندگى اجتماعى انسان كنار گذاشته شد.

كسانى صلاحيت آن را براى اداره زندگى اجتماعى انكار كردند و كسانى ديگر به گونه‏اى محترمانه‏تر دخالت در اداره اجتماع را دون شان دين شمردند.

با حذف دين از ميدان زندگى اجتماعى، مكتب‏ها و ايدئولوژيهاى بشرى ميداندار شدند و براى سامان دادن به زندگى اجتماعى انسانها با هم به رقابت پرداختند.

*برای خواندن ادامه این مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید*

رئوف هاشمی پور بازدید : 82 چهارشنبه 22 آذر 1391 نظرات (0)
خواجه شمس الدین محمد بن محمد حافظ شیرازی ( حدود ۷۲۷ - ۷۹۲ هجری قمری ) ، مشهور به لسان الغیب ، شاعر و غزلسرای بزرگ قرن هشتم ایران و یکی از سخنوران نامی جهان است .

شمس الدین محمد ، درخانواده ای آشنا به علوم ادب ، به سال 726 هجری قمری ، در شیراز به دنیا آمد ، جداو ، یا پدرش ، از موطن خود ( اصفهان یا تویسركان ) ، در زمان اتابكان فارس به شیراز آمد و در آنجا ماند مادرش از مردم كازرون بود . مسكن حافط ، محله « شیادان » شیراز بود كه این محله با محله ی « مورستان » در زمان كریم خان زند ، یكی شد و مجاور « درب شاهزاده » قرار دارد . حافظ قریب چهل سال در حوزه درس استادان آن زمان : « قوام الدین عبدالله » ، « مولانا بهاء الدین عبدالصمد بحرآبادی » ، « میر سید شریف علامه گرگانی » ، « مولانا شمس الدین عبدالله » و « قاضی عضدالدین عیجی » ، حضور یافت و به همین سبب ، در اغلب دانش های زمان خود تسلط پیدا كرد 


برای مشاهده ی ادامه ی مطلب به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

شایان صفا بازدید : 12 چهارشنبه 22 آذر 1391 نظرات (0)


چكیده:

یكى از تئوریهایى كه در مباحث دین پژوهى مطرح گردید تئورى «تجربه دینى‏» است. نخستین‏بار «شلایر ماخر» در ابتداى قرن نوزدهم در مقام دفاع از دین مسیحیت این تئورى را مطرح ساخت. او به گمان خویش توانسته بود با طرح این تئورى از اشكالات هیوم در نقض براهین اثبات وجود خدا و نیز نقادیهاى معرفت‏شناسانه كانت و اشكال تعارض گزاره‏هاى دینى با احكام عقلى و علوم تجربى رهایى یابد. عده‏اى نیز با قبول این تئورى آن را بر وحى منطبق نموده‏اند. در این نوشتار بر آنیم تا ضمن بررسى اجمالى زمینه‏هاى طرح تئورى تجربه دینى، اثبات نماییم كه این تئورى هیچ گونه ارزش معرفتى نداشته و در نتیجه انطباق آن بر وحى نادرست است.

یكى از مباحث به‌نسبت جدید در فلسفه غرب، مساله «تجربه دینى‏» است. در جهان اسلام نیز برخى از نویسندگان مسلمان با تاثر از این بحث، بر این باورند كه تجربه دینى همان وحى است. یكى از نویسندگان در این باره مى‏نویسد:

«...پس مقوم شخصیت و نبوت انبیا و تنها سرمایه آنها همان وحى یا به اصطلاح امروز «تجربه دینى‏» است‏» . (1)

و چون این انطباق، مستلزم لوازم متعدد غیر قابل قبول در تحلیل وحى، دین و اعتقادات دینى مى‏باشد (مانند این اعتقاد كه دین و وحى یك امر بشرى است (2)و قرآن، الفاظ و تعبیرات شخص رسول اكرم (ص) است نه این كه از طرف خداى متعال و از طریق ملائكه بر پیامبر اكرم (ص) نازل شده باشد (3))، بدین جهت‏بر آن شدیم تا این دیدگاه را مورد نقد و بررسى قرار دهیم.

در این نوشتار سعى شده است تا تبیینى از حقیقت تجربه دینى و نیز حقیقت وحى - هر چند به صورت اجمالى - ارائه گردد، و در نهایت اثبات شود كه انطباق «تجربه دینى‏» بر «وحى‏» ، غیر قابل پذیرش است.

    *برای خواندن ادامه این مطلب  به ادامه مطلب مراجعه کنید*

علی کریمی بازدید : 139 سه شنبه 21 آذر 1391 نظرات (0)

زندگی نامه سعدی

 سعدی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی

یكی از بزرگترین شعرای ایران است كه بعد از فردوسی آسمان زیبای ادبیات فارسی را با نور خود روشن ساخت و او نه تنها یكی از بزرگترین شعرای ایران بلكه یكی از بزرگترین سخنوران جهان می باشد . ولادت سعدی در سالهای اول سده هفتم هجری حدودا در سال 606 ه.ق در شهر شیراز میباشد .

خانواده اش از عالمان دین بودند و پدرش از كاركنان دربار اتابك بوده كه سعدینیز از همان دوران كودكی تحت تعلیم و تربیت پدرش قرار گرفت ولی در همان دوران كودكی پدرش را از دست داد و تحت تكفل جد مادری خود قرار گرفت .ا

برای مشاهده ادامه ی این مطلب به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    شما از چه بخش هایی از سایت ما خوشتان می آید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 57
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 74
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 74
  • بازدید ماه : 76
  • بازدید سال : 76
  • بازدید کلی : 5,686
  • کدهای اختصاصی

    مترجم سایت

    تماس با ما

    تقویم شمسی

    وبلاگicon